söndag 8 februari 2009

Hon erbjuder zonterapi for ansiktet





















Ulla Mattfolk har hämtat dansk behandlingsmetod
till Åbo.

Ulla Mattfolk har bott bara en månad i Åbo, men hon är
i full färd med att marknadsföra en ny komplementär
behandlingsmetod. Hon är nämligen först i
hela södra Finland med att erbjuda ansiktszonterapi,
som kommit hit via Sverige och Österbotten.

Vad går behandlingen ut på?
- Det är zonterapi som man gör i ansiktet. Dels
behandlar man meridianer och zoner, precis som i vanlig
zonterapi, men man behandlar också nervsystemet och
hormonerna.
- Det är en danska, Lone Sörensen Lopez, som har
utvecklat metoden. Zonterapi är den mest använda alternativa
behandlingsformen i Danmark, och har redan gått
om klassisk massage. Man kan få ansiktszonterapi på
sjukhus där från 2009.

När kan man må bra av terapin?
- Vid symptom i huvudet,nacken, axlar, stress eller
neurologiska besvär. Ansiktszonterapins grundare
har också fått goda resultat med barn med rörelsebesvär
och neurologiska besvär.

Vad lockade dig till Åbo?
- Jag har en idé om att doktorera på kroppens själv-
läkningsförmåga. Jag är filosofie magister i biologi, och
jag har själv fått hjälp av zonterapi mot dålig rygg.
Men det gäller att hitta någon handledare som vet
någonting om ämnet. Jag söker tills jag hittar en.
Mattfolk ger också vanlig helkroppszonterapi och indisk
huvudmassage - på svenska, finska och engelska. Hon tar
emot på Kuntoutustiimi på Universitetsgatan och på
Wilhelmiina på Slottsgatan.
-HH Åbo Underrättelser dec.08

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar